Κυριακή 25 Οκτωβρίου 2009

Η μεγάλη ναυμαχία για τα ναυπηγεία

  • Με προίκα περίπου πέντε δισ. ευρώ, από το πρόγραμμα ναυπηγήσεων του Πολεμικού Ναυτικού, επιχειρεί η κυβέρνηση να δώσει λύση στο πρόβλημα των ναυπηγείων Σκαραμαγκά, μετά την αποχώρηση των Γερμανών.

Οι πυρετώδεις διαβουλεύσεις τις περασμένες ημέρες οδήγησαν τη «Νεώριον Συμμετοχών» -του ομίλου Ταβουλάρη στον οποίο ανήκουν και τα ναυπηγεία Ελευσίνας- σε συζητήσεις με τη γερμανική ThyssenKrupp με ενδεχόμενο την εξαγορά του Σκαραμαγκά. Μάλιστα, ο Ν. Ταβουλάρης είχε προ 10ετίας δείξει ενδιαφέρον για την εξαγορά τους.

Προηγήθηκαν οι διαπραγματεύσεις των Γερμανών με την ηγεσία του υπουργείου Εθνικής Αμυνας. Σύμφωνα με αυτές, το Δημόσιο θα προχωρήσει στην παραλαβή των τριών υποβρυχίων τύπου «U-214», που κατασκευάστηκαν στην Ελλάδα, εκτός του πρώτου που χτίστηκε στο Κίελο και διαπιστώθηκε ότι «γέρνει».

Αυτό το υποβρύχιο που οι Γερμανοί κοστολογούν 350 εκατ. ευρώ, θα πουληθεί σε άλλη χώρα και το Δημόσιο θα καταβάλει περί τα 150 εκατ. ευρώ. Ετσι καλύπτονται οι γερμανικές απαιτήσεις που ανέρχονται σε 500 εκατ. ευρώ. Επιπλέον, θα ακολουθήσει η ναυπήγηση δύο ακόμη υποβρυχίων τύπου «U-209», εξοπλισμένων με σύγχρονα συστήματα (αντί του εκσυγχρονισμού των παλαιότερων). Πληροφορίες αναφέρουν ότι η νέα σύμβαση θα περιλαμβάνει και την option για ναυπήγηση ενός ακόμη.

Η λύση που προκρίνεται από το υπουργείο Εθνικής Αμυνας τελεί υπό την έγκριση των συναρμόδιων υπουργών (Λούκα Κατσέλη και Γ. Παπακωνσταντίνου). Δεν αποκλείεται, μάλιστα, να αποτελέσει αντικείμενο συνεδρίασης του ΚΥΣΕΑ τις επόμενες ημέρες. Ακόμη κι έτσι, όμως, το πρόγραμμα ναυπήγησης των υποβρυχίων εκτιμάται ότι θα δώσει φιλί ζωής στον Σκαραμαγκά μέχρι το 2014.

Η αποχώρηση των Γερμανών από τα ναυπηγεία προκαλεί χαμόγελα στους Γάλλους. Η απελθούσα κυβέρνηση είχε ξεκινήσει διαπραγματεύσεις μαζί τους για την προμήθεια φρεγατών, ένα πρόγραμμα που υπερβαίνει τα τρία δισ. ευρώ. Οσο και αν το ΠΑΣΟΚ έχει δεσμευθεί ότι θα επανεξετάσει από μηδενική βάση όλα τα εξοπλιστικά προγράμματα, οι εξελίξεις ευνοούν τους Γάλλους και τα ναυπηγεία Ελευσίνας, που διεκδικούσαν το πρόγραμμα.

Σε κάθε περίπτωση χρειάζεται να υπογραφούν νέες συμβάσεις, περιλαμβάνοντας όλες τις αναγκαίες αλλαγές και διευθετήσεις. Και η διαδικασία αυτή είναι χρονοβόρα. Οι Γερμανοί έχουν ανακοινώσει ότι στο τέλος του μήνα διακόπτουν τη μισθοδοσία του προσωπικού, που αγγίζει τα οχτώ εκατ. ευρώ το μήνα μαζί με τα λειτουργικά έξοδα. Δεδομένου ότι η εξαγορά -έστω και με συμβολικό τίμημα- δεν μπορεί να γίνει από τη μία στιγμή στην άλλη, είναι άγνωστο κάτω από ποια φόρμουλα θα πληρωθούν οι εργαζόμενοι. Μια άλλη διάσταση, τέλος, είναι εάν θα τεθούν ζητήματα ανταγωνισμού από την Ε.Ε., σε περίπτωση εξαγοράς από τον όμιλο Ταβουλάρη, με ερωτήματα για μονοπωλιακή κατάσταση.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου