Παρασκευή 7 Ιανουαρίου 2011

Ιωάννης Μαγκριώτης: «Δεν θα εισπράττει το δημόσιο τα διόδια»


ΑΧΙΛΛΕΑΣ ΧΕΚΙΜΟΓΛΟΥ | Παρασκευή 7 Ιανουαρίου 2011  [ 16:03 ] 

Οποιος φωτογραφίζεται να μην καταβάλει τα διόδια, τα στοιχεία του καταχωρούνται και παίρνουν τη νόμιμη οδό (φωτ. αρχείου)

«Δεν θα αναλάβει το δημόσιο την είσπραξη των διοδίων των συμβάσεων παραχώρησης. Ούτε το θέλουμε ούτε μπορούμε νομικά να το κάνουμε». Με αυτή τη δήλωση διαψεύδει τις σχετικές πληροφορίες ο υφυπουργός Υποδομών, κ. Ι. Μαγκριώτης, ο οποίος μιλώντας προς το «ΒΗΜΑonline» επισημαίνει ότι η κυβέρνηση βρίσκεται σε διαπραγματεύσεις με τους παραχωρησιούχους προκειμένου να μειωθούν οι τιμές των διοδίων. Οπως σημειώνει, έως τον Μάρτιο αναμένεται να έχουν ολοκληρωθεί οι διαπραγματεύσεις μεταξύ κυβέρνησης και κοινοπραξιών που κατασκευάζουν τα μεγάλα οδικά έργα, με στόχο τη μείωση των τιμών των διοδίων και των έμμεσων φόρων που τα συνοδεύουν, με παράλληλη αύξηση του χρόνου εκμετάλλευσης από τους παραχωρησιούχους.
Ο κ. Μαγκριώτης κατηγορεί την προηγούμενη κυβέρνηση της ΝΔ ότι προχώρησε σε συμβάσεις γεμάτες λάθη και προβλήματα, τα οποία σήμερα υφίστανται οι πολίτες, από τους οποίους ζητά να κάνουν υπομονή και να δείξουν κατανόηση έως την τελική λύση του ζητήματος. «Από το 2008 είχα επισημάνει ότι θα αντιμετωπίσουμε τέτοια προβλήματα» σχολιάζει. Ο υφυπουργός Υποδομών επαναλαμβάνει ότι το ζήτημα της είσπραξης των διοδίων των αυτοκινητοδρόμων, η δημιουργία των οποίων εκτελείται με συμβάσεις παραχώρησης, αποτελεί ζήτημα των παραχωρησιούχων. Οπως επισημαίνει, αν και όντως τίθεται ζήτημα οικονομικής ζημίας για το δημόσιο λόγω της μη απόδοσης ΦΠΑ -θέμα που ήδη εξετάζει το υπουργείο Οικονομικών- τα διόδια δεν παύουν να θεωρούνται έσοδα των κατασκευαστικών κοινοπραξιών.
Σε ότι αφορά την κοινοποίηση των στοιχείων των οδηγών που δεν πληρώνουν τα διόδια, ο κ. Μαγκριώτης επισημαίνει ότι, σύμφωνα με απόφαση της Αρχής Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα, είναι νόμιμο να δίνονται τα στοιχεία, αλλά και οι φωτογραφίες των οχημάτων, διαψεύδοντας σχετικά δημοσιεύματα. Ολα τα διόδια φωτογραφίζονται και η μετάδοση και πιστοποίηση γίνεται απ’ ευθείας με ηλεκτρονικό τρόπο (real time). Ετσι, όποιος φωτογραφίζεται να μην καταβάλει τα διόδια, τα στοιχεία του καταχωρούνται και παίρνουν τη νόμιμη οδό.
Σύμφωνα με πληροφορίες από εταιρείες διαχείρισης των αυτοκινητοδρόμων, μέχρι σήμερα δεν έχουν προχωρήσει στην κίνηση νομικών διαδικασιών για την είσπραξη των διοδίων και των προστίμων από όσους επιλέγουν να ανοίξουν τις μπάρες και να μην πληρώνουν, κατόπιν παραινέσεων του δημοσίου. Με το κίνημα άρνησης καταβολής διοδίων όμως να διογκώνεται -και τις τράπεζες, σύμφωνα με τις εταιρείες να πιέζουν- οι ίδιες πληροφορίες αναφέρουν ότι εντός των επόμενων εβδομάδων ορισμένες εκ των εταιρειών θα κινηθούν νομικά κατά οδηγών που συστηματικά δεν πληρώνουν διόδια.
  • Απώλεια εσόδων
Τα μεγέθη της «διοδιοαποφυγής» δεν είναι ακόμη ξεκάθαρα, αλλά σίγουρα βαίνουν αυξανόμενα. Οι κοινοπραξίες κατασκευής των αυτοκινητοδρόμων παρατηρούν ότι το φαινόμενο της άρνησης καταβολής διοδίων αποκτά όλο και μεγαλύτερες διαστάσεις και έχει ως αποτέλεσμα να ζημιώνονται οικονομικά. Ενα άλλο «αγκάθι» για τις κοινοπραξίες είναι ότι λόγω της κρίσης μειώθηκαν και οι ροές διέλευσης των οχημάτων, ενώ την ίδια στιγμή, η άρνηση των διοδίων αποκτά μάλλον κινηματικό χαρακτήρα.
Ετσι, σύμφωνα με πληροφορίες, οι τράπεζες χρησιμοποιούν το επιχείρημα της διακύβευσης της χρηματοδότησης των έργων έναντι των κοινοπραξιών. Και αυτό διότι στις περιπτώσεις των «Αυτοκινητοδρόμων Αιγαίου», της «Νέας Οδού» και της «Ολυμπίας Οδού» μοιράζονται το επιχειρηματικό ρίσκο, λόγω των υψηλών περιθωρίων κέρδους που προβλέπεται από τις συμβάσεις. «Εμείς δεν θα το δεχτούμε, διότι το ρίσκο είναι δικό τους. Διαπραγματευόμαστε πάνω από όλα με γνώμονα το δημόσιο συμφέρον. Εάν δεν πιάνουν το πλαφόν τους, αυτό είναι δικό τους θέμα» καταλήγει ο κ. Μαγκριώτης. Βέβαια, ούτε τα διαπραγματευτικά όπλα του δημοσίου είναι πολλά και αυτό διότι οι εισπράξεις για τον κρατικό κορβανά ξεκινούν για τον «Αυτοκινητόδρομο Αιγαίου» από το 2012, για τη «Νέα Οδό» το 2015 και για την «Ολυμπία Οδό» το 2020.
  • Εργα με προβλήματα
Πηγές του υπουργείου Υποδομών επισημαίνουν ότι οι συμβάσεις παραχώρησης αντιμετωπίζουν ακόμη αρκετά προβλήματα, λόγω λαθών στις μελέτες, αλλαγών που επέβαλλε το Συμβούλιο της Επικρατείας, αλλά και καθυστερήσεων. Είναι ενδεικτικό ότι το δημόσιο έπρεπε να είχε απαλλοτριώσει και παραδώσει ελεύθερους χώρους στα εργοτάξια των κοινοπραξιών εντός 12 μηνών από την υπογραφή των συμβάσεων. Αυτή η προθεσμία είχε λήξει τον Απρίλιο του 2009 και μέχρι την αλλαγή της κυβέρνησης ο μεσοσταθμικός ρυθμός απόδοσης βρισκόταν στο 15%, με αποτέλεσμα να «παγιδευθεί» το δημόσιο. «Πλέον, το διορθώσαμε και είμαστε στο 60%» επισημαίνει ο κ. Μαγκριώτης, αν και παραδέχεται ότι λόγω των καθυστερήσεων οι κοινοπραξίες θα διεκδικήσουν αποζημιώσεις από την διαιτησία. «Το δημόσιο έχει ανταποκριθεί σε μεγάλο βαθμό και στην επιστροφή του ΦΠΑ στους παραχωρησιούχους» λέει.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου