Σάββατο 18 Δεκεμβρίου 2010

«Πωλητήριο» εξπρές στα αεροδρόμια

  • Με τη «διαδικασία του κατεπείγοντος» προχωρά στις αποκρατικοποιήσεις η κυβέρνηση με στόχο να εισπράξει 7 δισ. ευρώ

Φουλ τις μηχανές για να... εξορύξουν κάθε δυνατότητα διαρθρωτικών αλλαγών με αναπτυξιακή προοπτική, βάζει η κυβέρνηση με εντολή του πρωθυπουργού. Τα χρονοδιαγράμματα εξακολουθούν να είναι ιδιαιτέρως πιεστικά και να προσδιορίζονται εν πολλοίς από το «φινάλε» του μνημονίου του 2013 με βασικούς ενδιάμεσους σταθμούς. Είναι γεγονός ότι ελάχιστες ώρες μετά την ψήφιση, με τη διαδικασία του κατεπείγοντος, του πολυνομοσχεδίου για το «ψαλίδι» των δαπανών στις ΔΕΚΟ και τις εργασιακές σχέσεις, και ενώ η πορεία της πανελλαδικής απεργίας «έκαιγε» στο Σύνταγμα, ο πρωθυπουργός και κυβερνητικά στελέχη σχεδίαζαν τα επόμενα βήματα τομών και μεταρρυθμίσεων.

«Πωλητήριο» εξπρές στα αεροδρόμια

Το δεύτερο κύμα των διαρθρωτικών αλλαγών -όπως ονομάζεται κατά κυβερνητικούς- αφορά το Σχέδιο των Αποκρατικοποιήσεων, για το οποίο η αρμόδια διυπουργική Επιτροπή έχει συνεδριάσει αθόρυβα ουκ ολίγες φορές και έχει λάβει σημαντικές αποφάσεις, οι οποίες θα λάβουν σάρκα και οστά εντός του 2011.

Μέσα στο πρώτο εξάμηνο, θα μπουν οι βάσεις για την αξιοποίηση της δημόσιας περιουσίας, για την οποία υπάρχει η πρόβλεψη να γίνει με τη μέθοδο της παραχώρησης για κάποια συγκεκριμένη χρονική περίοδο σε ιδιώτες. Σύμφωνα με έγκυρες πληροφορίες, η κυβέρνηση αποφεύγει το «πωλητήριο», επιλέγει τη μίσθωση και σκοπεύει να βολιδοσκοπήσει το ενδιαφέρον ιδιωτών άμεσα. Και αυτό γιατί -το εξηγεί και ο υπουργός Οικονομικών, Γ. Παπακωνσταντίνου, στη συνέντευξή του στο «Εθνος της Κυριακής»- πρέπει το Δημόσιο από τις Αποκρατικοποιήσεις να εισπράξει, βάσει του μνημονίου, μέχρι το 2013 περίπου 7 δισ.

«Πωλητήριο» εξπρές στα αεροδρόμια
  • Χωρίς αστερίσκους

«Δεν θέλουμε να αφήσουμε αστερίσκους για το 2013, αλλά να έχουμε κάνει εγκαίρως όλες τις κινήσεις, ώστε να μη βάλουμε σε κίνδυνο ή τινάξουμε στον αέρα κόπους και θυσίες επί τρία έτη των Ελλήνων πολιτών», τονίζει κορυφαίος υπουργός.

Στην εν λόγω συνεδρίαση, στην οποία προεδρεύει ο υπουργός Οικονομικών- συμμετείχαν, μεταξύ άλλων, οι υπουργοί Ανάπτυξης, Μ. Χρυσοχοΐδης, Υποδομών, Δ. Ρέππας, Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Τ. Μπιρμπίλη, Επικρατείας, Χάρης Παμπούκης, Πολιτισμού, Τ. Χυτήρης κ.ά. Εγκυρότατες πληροφορίες αναφέρουν ότι η προετοιμασία που είχε γίνει τους επέτρεψε να δώσουν ταχύτατα την τελική μορφή στο Σχέδιο Αποκρατικοποιήσεων, να το «υπογράψουν» αργότερα διά περιφοράς, ενώ νωρίτερα ενημέρωσαν πλήρως τον πρωθυπουργό, που είχε επισημάνει την ανάγκη για γρήγορες κινήσεις και «υπογραφές» στο Σχέδιο.

Ωστόσο, αξίζει να υπογραμμιστεί ότι κυβερνητικοί παράγοντες επαναλαμβάνουν ότι η πρωθυπουργική εντολή συνοδεύεται από τη φράση-πυξίδα του πρωθυπουργού, ότι όλες οι αποφάσεις πρέπει να εξασφαλίζουν και να προστατεύουν το εθνικό συμφέρον και μόνο.

Το Σχέδιο αποκρατικοποιήσεων θα έχει παρουσιαστεί δημοσίως μέχρι το τέλος του χρόνου, δηλαδή θα έχει «παραδοθεί» στη δημόσια κρίση μέσα σε ελάχιστες μέρες, καθώς ο στόχος είναι να κατατεθεί προς συζήτηση στο υπουργικό συμβούλιο στην επόμενη συνεδρίαση!

Τι περιλαμβάνει; Την αξιοποίηση του Ελληνικού, για την οποία είναι έτοιμη η απαραίτητη μελέτη, την παραχώρηση και εκμίσθωση 40 περιφερειακών αεροδρομίων καθώς και την παράταση της σύμβασης για το «Ελ. Βενιζέλος», τη στρατηγική συνεργασία για τον ΟΣΕ (ΤΡΑΙΝΟΣΕ), τη σύμβαση παραχώρησης επίσης στους Λιμένες, στο καζίνο της Πάρνηθας, στη ΔΕΠΑ, στα ΕΛΤΑ (αναζήτηση στρατηγικού εταίρου), τα Τυχερά Παίγνια και τη συζήτηση για την Πώληση συμμετοχής του ΤΤ και της Τράπεζας Αττικής και τη μετοχοποίηση των Κρατικών Λαχείων.

  • Σχεδιασμός
    «Mall» στις εγκαταστάσεις του ΟΣΕ

Στην ανέγερση πολυκαταστημάτων, κινηματογράφων και κτιρίων άλλων χρήσεων οδηγεί ο σχεδιασμός για την αξιοποίηση περιουσίας του ΟΣΕ. Σύμφωνα με έγκυρες πληροφορίες, η διυπουργική είναι στην τελική ευθεία για να προχωρήσει στην αξιοποίηση των Σταθμών Μεταφοράς Εμπορευμάτων, όπως για παράδειγμα στην Αθήνα, τη Θεσσαλονίκη και τη Λάρισα. Η αξιοποίηση -που θα επιφέρει αρκετά έσοδα στο Δημόσιο- εκτιμάται ότι μπορεί να γίνει με τη μέθοδο της παραχώρησης σε ιδιώτες για την κατασκευή «Mall».

- Η βασική απόφαση πάντως συνδέεται ακόμη με την αναζήτηση στρατηγικού εταίρου για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ και τις επιβατικές - εμπορικές μεταφορές, καθώς και τη μετοχοποίησή του.

- Επίσης ολοκληρώνεται μελέτη για τη δημοπράτηση συγχρηματοδοτούμενων έργων στον Σιδηρόδρομο εντός του 2011 άνω του 1 δισ. ευρώ (για έργα ολοκλήρωσης ΠΑΘΕ, Αθηνών, Θεσσαλονίκης, Προμαχώνα).

  • Η έκταση στο Ελληνικό
  • Ετοιμο το σχέδιο με μελέτη διά χειρός Αθεμπίγιο

Ενα έργο-μαμούθ για την αξιοποίηση του Ελληνικού, όπου το ελληνικό Δημόσιο θα έχει βάλει τη σφραγίδα του στον σχεδιασμό, έχει ήδη αποκτήσει τις πρώτες «υπογραφές» από τους αρμόδιους υπουργούς.

Το Ελληνικό αποτέλεσε το βασικό θέμα συζήτησης στην προχθεσινή συνεδρίαση της διυπουργικής επιτροπής, καθώς θεωρείται ώριμο προς προώθηση έργο. Αυτήν τη στιγμή μπαίνουν οι τελευταίες πινελιές στη μελέτη, την οποία το ελληνικό κράτος έχει αναθέσει στον διεθνούς φήμης αρχιτέκτονα-πολεοδόμο Χοσέ Αθεμπίγιο και σε κορυφαία μελετητικά γραφεία των Αθηνών.

Ακόμη και εντός των εορτών των Χριστουγέννων υπολογίζεται ότι θα συνεχιστούν χωρίς διακοπή οι αναγκαίες ενέργειες, ώστε μέχρι το ταξίδι κυβερνητικού κλιμακίου στο Κατάρ να έχουν «κλείσει» όλες οι λεπτομέρειες του σχεδιασμού.

Οπως και για τα άλλα «ώριμα ακίνητα» προς αξιοποίηση του Δημοσίου, έτσι και με το Ελληνικό πρέπει να δημιουργηθεί καταρχάς νομική οντότητα, προκειμένου να λειτουργήσει εν συνεχεία και με βάση όλους τους νόμους η μέθοδος της παραχώρησης και εκμίσθωσης. Δηλαδή πρέπει να μετατραπούν σε Νομικά Πρόσωπα (Α.Ε.) που θα αναλάβουν τα επόμενα βήματα και θα υποδεχτούν τις προσφορές από ιδιώτες ή διακρατικές συμφωνίες.

Η κυβέρνηση σύμφωνα με πληροφορίες δίνει ιδιαίτερη έμφαση στη συγκεκριμενοποίηση των κριτηρίων του πλαισίου στο οποίου θα ενταχθούν όλες οι διαδικασίες. Για το Ελληνικό, η μελέτη έχει φτάσει στο τελευταίο στάδιο, λοιπόν, αλλά «σταματά» μέχρι τα κριτήρια να αποκτήσουν ακριβή κατεύθυνση, να έχει τεθεί το σύνολο των όρων και να έχουν ληφθεί κρίσιμες αποφάσεις, όπως π.χ. το ποσοστό πρασίνου στο συνολικό έργο του Ελληνικού.

Για τις εξελίξεις σχετικά με την προετοιμασία του φακέλου του Ελληνικού, είχε προ ημερών συνάντηση ο πρωθυπουργός με τον υπουργό Επικρατείας, υπεύθυνο για τις στρατηγικές επενδύσεις, Χάρη Παμπούκη. Λέγεται ότι ο κ. Παμπούκης ετοιμάζει ταξίδι στο Κατάρ μέχρι το τέλος Γενάρη «ανταποδίδοντας» την επίσκεψη των εκ του Κατάρ στην Αθήνα μετά τις υπογραφές του προσυμφώνου στη Νέα Υόρκη.

  • Βήμα βήμα

Η κυβέρνηση θεωρεί ότι για το Ελληνικό θα εκδηλώσουν ενδιαφέρον και άλλοι επενδυτές -γι’ αυτό και ακολουθεί προσεκτικά βήματα, ώστε να αποφευχθούν λάθη και να επιλεγεί ο πλέον, όπως λένε, συμφέρον δρόμος για την εκτέλεση ενός τόσο σημαντικού σχεδίου για την Αττική.

Στη μελέτη, που έχει ήδη φτάσει στο τελικό στάδιο, προβλέπεται η κατασκευή πολυχώρων, πάρκων, χώρων αναψυχής κ.ά. Εκτός απροόπτου, το Ελληνικό θα είναι το πρώτο έργο ίσως που θα ενταχθεί στη διαδικασία που προβλέπει ο νέος νόμος «fast track», όπως βέβαια αναμένεται ότι θα ακολουθηθεί και για την αξιοποίηση άλλων ώριμων ακινήτων του Δημοσίου με τη μέθοδο της παραχώρησης σε ιδιώτες για προβλεπτό χρονικό διάστημα και το ενδεχόμενο παράτασης της σύμβασης εάν αποφασιστεί εν συνεχεία.

  • Τα κριτήρια

Βάσει πληροφοριών τα κριτήρια για την αξιοποίηση είναι:

  • Αφορά τον προσδιορισμό της εκτιμώμενης επένδυσης, ώστε να εξεταστεί αν μπορεί να ενταχθεί στη διαδικασία fast track. Πρέπει, δηλαδή, να αφορά επένδυση στρατηγικού χαρακτήρα.
  • Γίνεται πλήρης ανάλυση της τεχνικής ετοιμότητας. Σε ποιο στάδιο βρίσκεται η αναζήτηση όλων των απαραίτητων «εργαλείων» για την προώθηση του έργου.
  • Η βολιδοσκόπηση του ενδιαφέροντος για την αξιοποίηση των «φιλέτων» του Δημοσίου. Δηλαδή, παίζει τεράστιο ρόλο να υπάρχει εγκαίρως σαφή εικόνα για την εκδήλωση ενδιαφέροντος από την αγορά (σε τι βαθμό π.χ. υπάρχει ενδιαφέρον).

Ετοιμοι για υπογραφές
Ομαδικές εκχωρήσεις

Τη σύμβαση για την παραχώρηση 40 περιφερειακών αεροδρομίων ετοιμάζεται να υπογράψει η κυβέρνηση, αφού τα αρμόδια υπουργεία έχουν προχωρήσει σε σημαντικό βαθμό τις διαδικασίες. Και ενώ το έργο για το αεροδρόμιο του Καστελίου έχει ήδη δημοπρατηθεί, στο υπουργείο Υποδομών υπό τον κ. Δ. Ρέππα έχουν ετοιμάσει μελέτες για την αξιοποίηση των περιφερειακών αεροδρομίων. Η διυπουργική ενέκρινε τη συνεργασία με ειδικό σύμβουλο που θα μελετήσει την ενδεχόμενη συγκρότηση σχημάτων για την παραχώρηση στην συνεχεία, υπό την προϋπόθεση ότι δεν θα εγκαθιδρύει ολιγοπωλιακές καταστάσεις και ότι θα ακολουθεί το πλαίσιο κριτηρίων. Για παράδειγμα, ένα από τα κριτήρια που τίθενται αφορά τις γεωγραφικές ενότητες. Ετσι ένα σχήμα μπορεί να βασίζεται σε ομαδικές δομές -δηλαδή να συμπεριλαμβάνει αρκετά αεροδρόμια από την ίδια γεωγραφική ενότητα (π.χ. των νησιών του Αιγαίου).

Γιώργος προς υπουργούς
«Θέλω σε λίγες μέρες τον "χάρτη" των επενδύσεων»

Την απόφασή του να μην πάει λεπτό χαμένο στην προετοιμασία των διαρθρωτικών αλλαγών και των αποκρατικοποιήσεων επεσήμανε την περασμένη Τρίτη ο πρωθυπουργός. Απευθυνόμενος στα μέλη του Υπουργικού Συμβουλίου, στην τελευταία συνεδρίαση, ζήτησε να παρουσιάσουν εντός λίγων ημερών (!) έναν «χάρτη» με όλα τα έργα που κατά την άποψή τους μπορούν να σηκώσουν στρατηγικού τύπου επενδύσεις. Τους ανέφερε λεπτομέρειες σχετικά με τα χρονοδιαγράμματα, καθώς και για την πρόθεσή του ο όλος σχεδιασμός να διαχυθεί στην κρίσιμη τριετία, όπως όμως και η πλήρης εφαρμογή του. Ειδικές «προβλέψεις» έχουν την «τιμητική» τους και στο μνημόνιο, ενώ βάσει του προγραμματισμού μέσα στο πρώτο τρίμηνο του 2011 πρέπει να έχουν δρομολογηθεί οι διαρθρωτικές αλλαγές. Κρίσιμη παράμετρο αποτελεί η διαδικασία για την «καταγραφή» της περιουσίας του Δημοσίου, η οποία θα γίνει από συμβούλους που ενέκρινε η διυπουργική επιτροπή.

ΦΩΦΗ ΓΙΩΤΑΚΗ, ΕΘΝΟΣ, 17/12/2010

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου