Απώλειες πολλών εκατ. ευρώ σε εξαγωγές, εμπόριο και βιομηχανία από τις κινητοποιήσεις των ιδιοκτητών φορτηγών και βυτιοφόρων Πολλές και βαθιές πληγές στην ήδη λαβωμένη ελληνική οικονομία αφήνουν πίσω τους οι κινητοποιήσεις των ιδιοκτητών φορτηγών και βυτιοφόρων δημόσιας χρήσης, οι οποίες έληξαν τα ξημερώματα της Παρασκευής, ύστερα από είκοσι ημέρες. Για την ομαλοποίηση της αγοράς εκτιμάται ότι θα χρειαστεί ένας μήνας. Το κυριότερο, όμως, είναι ότι η ζημία που έχει γίνει στις εξαγωγές, στο εμπόριο και στη βιομηχανία είναι δύσκολο έως σχεδόν ανέφικτο να διορθωθεί. Οι αριθμοί, ακόμη και αν ενδεχομένως περιέχουν μερική δόση υπερβολής, δίνουν μια πρώτη εικόνα της κατάστασης, που έχει δημιουργηθεί:
- 1,5 δισ. ευρώ εκτιμάται συνολικά η ζημία στην ελληνική οικονομία.
- 500 εκατ. ευρώ η ζημία στην εσωτερική αγορά λόγω των ανεκτέλεστων παραγγελιών.
- 48 εκατ. ευρώ υπολογίζεται ότι ήταν ημερησίως οι απώλειες από τη μη πραγματοποίηση των εξαγωγών.
- 100 μεταποιητικές επιχειρήσεις σε όλη τη χώρα ανέστειλαν τη λειτουργία τους λόγω έλλειψης πρώτων υλών. Οι 48 από αυτές βρίσκονταν στο λεκανοπέδιο της Αττικής.
- 200 εξαγωγικές επιχειρήσεις υπολειτούργησαν.
- Μεγάλη εταιρεία στον χώρο των ιχθυοκαλλιεργειών, με ηγετική θέση στην αγορά, έφτασε στα πρόθυρα του «λουκέτου» σε δύο μονάδες της λόγω έλλειψης ιχθυοτροφών.
- 15% ήταν η μείωση του τζίρου στο λιανεμπόριο σε σχέση με πέρυσι μόνο από τις κινητοποιήσεις.
- Εκατοντάδες υπάλληλοι υποχρεώθηκαν σε αναγκαστική άδεια τις ημέρες των κινητοποιήσεων, ενώ οι ζημίες σε πολλούς κλάδους εκτιμάται ότι θα αυξήσουν τις απολύσεις.
Οπως επισημαίνουν οι εκπρόσωποι των εξαγωγέων απαιτείται περίπου ένας χρόνος για να αποκατασταθεί η εμπιστοσύνη των ξένων πελατών προς τις ελληνικές εξαγωγικές επιχειρήσεις, υπό την προϋπόθεση ότι δεν θα προκύψουν νέες κινητοποιήσεις. Ηδη συμβόλαια ακυρώνονται ή αρκετές επιχειρήσεις επιβαρύνονται με «επώδυνες» ρήτρες για τις καθυστερήσεις στην παράδοση των παραγγελιών.
Από την πλευρά του, ο βασικός υπαίτιος αυτής της κατάστασης, ο κλάδος των μεταφορέων, βρέθηκε σε αδιέξοδο, καθώς εδώ και περίπου δέκα ημέρες οι συνδικαλιστικοί του εκπρόσωποι τάσσονταν υπέρ της λήξης της κινητοποίησης, με τη βάση, όμως, να εκφράζει σθεναρά αντίθετη άποψη. Χρειάστηκαν δύο επεισοδιακές συνεδριάσεις των ομοσπονδιών των μεταφορέων προκειμένου τελικώς να αποφασιστεί η λήξη της απεργίας. Μάλιστα, το βράδυ της Πέμπτης, ο διχασμός του κλάδου κατέστη σαφέστατος, όταν οι πρόεδροι 9 ομοσπονδιών έλαβαν την απόφαση για αναστολή της κινητοποίησης τη στιγμή που η επιτροπή αγώνα δήλωνε ότι συνεχίζεται. «Η κινητοποίηση ανεστάλη. Θα πρέπει και τα μέλη της Επιτροπής Αγώνα να καταλάβουν ότι και η ίδια η επιτροπή που ορίστηκε από τους νόμιμους εκπροσώπους του κλάδου δεν έχει πλέον λόγο ύπαρξης», τόνιζαν συνδικαλιστικά στελέχη, τα οποία απέδιδαν την εμμονή ορισμένων στις κινητοποιήσεις σε πολιτική υποκίνηση.
Αφορμή -την οποία αναζητούσαν διακαώς οι πρόεδροι των ομοσπονδιών- στάθηκε η έκτακτη συνάντηση που πραγματοποιήθηκε την Πέμπτη το απόγευμα με τον υπουργό Περιφερειακής Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας Μ. Χρυσοχοΐδη. Οι μεταφορείς έλαβαν τη διαβεβαίωση ότι θα ενταχθούν στον νέο Αναπτυξιακό συγκεκριμένες δράσεις των μεταφορικών εταιρειών που θα επιδοτούνται. Οι συνδικαλιστικοί εκπρόσωποι από την πλευρά τους προσπάθησαν να προβάλουν αυτή τη διαβεβαίωση, ως νίκη του αγώνα τους που διασφαλίζει τη βιωσιμότητα του κλάδου όταν αυτός θα πρέπει να οργανωθεί σε εταιρείες. Μερίδα των μεταφορέων πείστηκε, άλλοι πάλι όχι. Στην πράξη, όμως, η κινητοποίηση έληξε και οι ιδιοκτήτες φορτηγών και βυτιοφόρων έλυσαν από το πρωί της Παρασκευής τα χειρόφρενα.
Από πλευράς υπουργείου Υποδομών είχε καταστεί σαφές ότι πέραν των φορολογικών και αναπτυξιακών διεκδικήσεων που έγιναν δεκτές, δεν υπήρχε χώρος για άλλη υποχώρηση.
- Των Δημητρας Mανιφαβα και Αλεξανδρας Kασσιμη, Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ, Kυριακή, 3 Oκτωβρίου 2010
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου