Πέμπτη 3 Ιουνίου 2010

Το σχέδιο των ιδιωτικοποιήσεων

  • Λιμάνια, αεροδρόμια, οδικοί άξονες, μετρό, ΟΣΕ, ΕΥΔΑΠ, ΕΥΑΘ, ΕΛΤΑ, ΔΕΠΑ, τυχερά παιχνίδια, καζίνα και ακίνητα περιλαμβάνονται στο πρόγραμμα των αποκρατικοποιήσεων

  • Σε ένα φιλόδοξο πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων, αξιοποίησης της περιουσίας του Δημοσίου μέσω συμβάσεων παραχώρησης, πωλήσεων και μετοχοποιήσεων προχωρά η κυβέρνηση.

  • Αμέσως μετά την ολοκλήρωση του χθεσινού υπουργικού συμβουλίου οι συναρμόδιοι υπουργοί Οικονομικών Γιώργος Παπακωνσταντίνου, Υποδομών και Μεταφορών Δημήτρης Ρέππας, Περιβάλλοντος και Ενέργειας Τίνα Μπιρμπίλη και Πολιτισμού και Τουρισμού Παύλος Γερουλάνος γνωστοποίησαν σχέδιο αποκρατικοποιήσεων στο οποίο περιλαμβάνονται παρεμβάσεις σε: Λιμάνια, αεροδρόμια, οδικούς άξονες, Μετρό, ΟΣΕ, ΕΥΔΑΠ, ΕΥΑΘ, ΕΛΤΑ, ΔΕΠΑ, τυχερά παιχνίδια , καζίνα και ακίνητα.

Το σχέδιο των ιδιωτικοποιήσεων

Επί του παρόντος δεν έχει γίνει αναλυτική καταγραφή των προσδοκώμενων εσόδων, αλλά, όπως είπε ο κ. Παπακωνσταντίνου, από την αξιοποίηση της περιουσίας, το ελληνικό Δημόσιο, είτε μέσω μείωσης του χρέους είτε μείωσης των ελλειμμάτων, θα έχει κέρδη δεκάδων δισεκατομμυρίων ευρώ μέσα στην επόμενη τριετία.

«Το μνημόνιο έχει μία πρόβλεψη εσόδων 1 δισ. ευρώ το έτος, την περίοδο 2011 με 2013. Οι δικές μας εκτιμήσεις είναι σαφέστατα υψηλότερες από αυτή την πρόβλεψη», προσέθεσε.

Οπως ειπώθηκε, η κυβέρνηση απευθύνει κάλεσμα σε επενδυτές από την Ελλάδα και το εξωτερικό για να συμμετάσχουν σε διαβουλεύσεις για την υλοποίηση του προγράμματος.

«Θέλουμε να στείλουμε ένα μήνυμα στους φορείς της αγοράς να εμπιστευτούν την ελληνική οικονομία», είπε χαρακτηριστικά ο κ. Ρέππας.

Επίσης, από την πλευρά της κυβέρνησης τονίζεται πως το πρόγραμμα θα κινηθεί και με βάση τις συνθήκες που επικρατούν στην αγορά.

«Δεν θα πουλήσουμε τίποτα κοψοχρονιά», ανέφερε ο υπουργός Οικονομικών.

Για τις τράπεζες δεν υπάρχει κάποια συγκεκριμένη αναφορά στο σχέδιο, αλλά ο κ. Παπακωνσταντίνου άφησε ανοιχτό το ενδεχόμενο να συμμετάσχει και το Δημόσιο σε έναν γύρο συγχωνεύσεων εφόσον αυτός εκδηλωθεί.

«Εχουμε επανειλημμένα τονίσει ότι πρέπει οι τράπεζες να δουν την επόμενη ημέρα στρατηγικά και στο πλαίσιο αυτό θα υπάρξουν και κινήσεις που αφορούν τη συμμετοχή του ελληνικού Δημοσίου», σημείωσε.

ΟΤΕ - ΕΛΤΑ

Την πόρτα της εξόδου στον πρόεδρο και διευθύνοντα σύμβουλο του ΟΤΕ, Παναγή Βουρλούμη, έδειξε χθες και επισήμως ο Γ. Παπακωνσταντίνου. «Θα συζητήσουμε το μέλλον του Οργανισμού με τη νέα διοίκηση που θα προκύψει μετά τη Γενική Συνέλευση» (στις 16 Ιουνίου) σημείωσε χαρακτηριστικά, ξεκαθαρίζοντας πως σε ό,τι αφορά τον ΟΤΕ θα διατηρηθεί η υφιστάμενη στρατηγική συμμετοχή, με την Deutsche Telekom να διαθέτει το 30% και το Δημόσιο το 20%.

Στη μείωση του ποσοστού που κατέχει το Ελληνικό Δημόσιο στα Ελληνικά Ταχυδρομεία από το 90% στο 51% (πώληση του 39%) προχωρά η κυβέρνηση.

Το σχέδιο αξιοποίησης της περιουσίας του Δημοσίου

ΟΣΕ
  • ΤΡΑΙΝΟΣΕ: Πώληση 49%: Εκχώρηση μάνατζμεντ
  • Σταθμοί Εμπορικά Ακίνητα: Συμβάσεις παραχώρησης
  • Εμπορευματικά κέντρα Θριασίου Θεσσαλονίκης: Συμβάσεις παραχώρησης

Ακίνητα

  • ΚΕΔ - ΕΤΑ - Ολυμπιακά Ακίνητα: Συγχώνευση, είσοδος στο Χ.Α.
  • Ξενία Τουριστικά Ακίνητα: Συμβάσεις παραχώρησης, είσοδος στο Χ.Α.
Υδρευση
  • ΕΥΑΘ: Πώληση του 23%
  • ΕΥΔΑΠ: Πώληση του 10%

Αεροδρόμια

  • Αερολιμένας Αθηνών: Επέκταση της σύμβασης παραχώρησης
  • Περιφερειακά αεροδρόμια: Συμβάσεις παραχώρησης, είσοδος στο Χ.Α.

Οδικοί Αξονες

  • Εγνατία: Νέες συμβάσεις παραχώρησης
  • Νέοι αυτοκινητόδρομοι Αττικής, οδικοί άξονες Κρήτης: Νέες συμβάσεις παραχώρησης

Λιμάνια

  • ΟΛΠ, ΟΛΘ, περιφερειακά λιμάνια: Δημιουργία ειδικών εταιρειών και συνεργασία με στρατηγικούς εταίρους

Ενέργεια

  • ΔΕΗ: Διατηρείται το 51%
  • ΔΕΠΑ - ΔΕΣΦΑ: Διαχωρισμός και πώληση μειοψηφικού πακέτου

Τυχερά Παιχνίδια

  • Καζίνα: Πλήρης πώληση
  • ΟΠΑΠ: Επέκταση μονοπωλίου, νόμος για διαδικτυακό στοίχημα και ηλεκτρονικά παιχνίδια

Τηλεπικοινωνίες

  • ΟΤΕ: Διατήρηση ποσοστού
  • ΕΛ.ΤΑ.: Πώληση του 39%

Διαχείριση περιουσίας

  • Ιδρυση Εταιρείας Συμμετοχών: Συμμετοχή επενδυτών με συμβάσεις παραχώρησης, είσοδος στο Χ.Α.

ΧΡΟΝΙΚΗ ΕΠΕΚΤΑΣΗ ΤΟΥ ΜΟΝΟΠΩΛΙΟΥ ΤΟΥ ΟΠΑΠ
Θα πουληθούν τα καζίνα - Αύξηση των εσόδων από τυχερά παιχνίδια

Σε επέκταση του χρονικού ορίζοντα του μονοπωλίου του ΟΠΑΠ θα προχωρήσει η κυβέρνηση και θα πουλήσει τα καζίνα.

Στο πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων αναφέρεται πως στον ΟΠΑΠ το Δημόσιο θα διατηρήσει τη συμμετοχή του και θα επιχειρήσει να αυξήσει τα έσοδα από τυχερά παιχνίδια.

Τα συναρμόδια υπουργεία Οικονομικών και Πολιτισμού - Τουρισμού θα δώσουν σύντομα για διαβούλευση σχέδιο νόμου, με το οποίο θα ρυθμίζεται η εποπτεία της αγοράς, το στοίχημα στο Iντερνετ, οι άδειες ηλεκτρονικών παιγνίων περιορισμένου κέρδους και η επέκταση του ορίζοντα του μονοπωλίου.

Στο ίδιο νομοσχέδιο θα καθορίζεται το θεσμικό επίπεδο τόσο για τα τεχνικά όσο και για τα τυχερά παιχνίδια (τα γνωστά «φρουτάκια»).

Επιπλέον, θα επιχειρηθεί να αξιοποιηθεί η ρευστότητα του ΟΠΑΠ, προκειμένου να επεκτείνει τις δραστηριότητές του (π.χ. Ξυστό, επέκταση αδειών, στοίχημα στο Iντερνετ).

Τέλος, για τα καζίνα ελήφθη η απόφαση για πλήρη πώληση των συμμετοχών της ΕΤΑ.

ΜΕ ΕΚΧΩΡΗΣΗ ΤΟΥ ΜΑΝΑΤΖΜΕΝΤ

Πώληση του 49% της ΤΡΑΙΝΟΣΕ

Την πώληση του 49% της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, της εταιρείας λειτουργίας του ΟΣΕ, ο οποίος αποτελεί τον «μεγάλο ασθενή» των ΔΕΚΟ με σχεδόν 1 δισ. ευρώ ετήσιες ζημίες και χρέος 10 δισ., σε στρατηγικό επενδυτή με την ταυτόχρονη εκχώρηση του μάνατζμεντ της εταιρείας ανακοίνωσε χθες το κυβερνητικό επιτελείο. Σύμφωνα με πληροφορίες, ως εταίρος θα προτιμηθεί ευρωπαϊκή σιδηροδρομική εταιρεία. Στο κυβερνητικό σχέδιο περιλαμβάνονται:

Κλείσιμο των ζημιογόνων δρομολογίων εκτός του βασικού άξονα Αθήνας - Θεσσαλονίκης και ένταξη ορισμένων εξ αυτών σε επιδοτούμενο καθεστώς άγονων γραμμών, με παράλληλο καθορισμό διεταιρικών συμβάσεων με όρους αγοράς προμηθειών.

Εξορθολογισμός στελέχωσης και μετατάξεις στον ευρύτερο δημόσιο τομέα περίπου 1.000 ατόμων. Στόχος είναι η μείωση των περίπου 7.000 εργαζομένων ακόμα και κατά 50%, κάτι το οποίο θα επιτευχθεί με την κανονική συνταξιοδότηση περίπου 1.500 υπαλλήλων εντός του έτους, ενώ υπολογίζεται ότι κάθε χρόνο θα βγαίνουν στη σύνταξη άλλα 300-500 άτομα.

Συμβάσεις παραχώρησης σε σταθμούς και εμπορικά ακίνητα. Η αρχή θα γίνει με τον σταθμό της Λάρισας, ενώ θα ακολουθήσει και αυτός της Θεσσαλονίκης. Οι σταθμοί θα αποτελούν εταιρείες και θα φιλοξενούν μεγάλα εμπορικά κέντρα, στα πρότυπα των «villages» στα περίχωρα μεγάλων ευρωπαϊκών πόλεων.

Συμβάσεις παραχώρησης για την κατασκευή και λειτουργία των εμπορευματικών κέντρων του Θριασίου και της Θεσσαλονίκης.

Αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας του ΟΣΕ.

ΔΙΑΤΗΡΗΣΗ ΤΟΥ 51% ΣΤΟ ΔΗΜΟΣΙΟ

Ισχυροί οργανισμοί λιμένων

«Ρότα» για τη διαμόρφωση ισχυρών Οργανισμών Λιμένων «χαράζει» η κυβέρνηση, με στόχο την ανάπτυξη λιμενικών υπηρεσιών σε συνεργασία με στρατηγικούς εταίρους, αλλά και την είσοδο των νέων εταιρικών σχημάτων στο Χρηματιστήριο, με διατήρηση του 51% από το Δημόσιο.

Οι βασικοί άξονες για την προώθηση του εγχειρήματος «σφραγίστηκαν» χτες από το υπουργικό συμβούλιο, όπου αποφασίστηκε μεταξύ άλλων:

1. Για τα λιμάνια εθνικής σημασίας, όπως της Χίου, της Μυτιλήνης, της Ρόδου κ.ά. να γίνει μελέτη της βέλτιστης εταιρικής κατανομής. Κατά πληροφορίες, υπάρχουν κάποιες πρώτες σκέψεις, όπως είναι εναλλακτικά η δημιουργία μεγάλων οργανισμών εθνικών λιμένων ή η κατανομή τους σε επιβατικά και εμπορικά λιμάνια, αντίστοιχα.

2. Για τους 12 Οργανισμούς Λιμένων «δημιουργία μίας ή περισσότερων διευρυμένων εταιρικών οντοτήτων».

Σύμφωνα, πάντα, με πληροφορίες, και εδώ υπάρχουν τουλάχιστον δύο εναλλακτικές σκέψεις, όπως είναι η δημιουργία Οργανισμών σε επίπεδο περιφέρειας, όπως π.χ. είναι ένας Οργανισμός Λιμένων Αττικής, με τη μορφή εταιρείας «holding» υπό τον ΟΛΠ με συμμετοχή των Οργανισμών Λιμένων Ραφήνας, Λαυρίου και ίσως Ελευσίνας.

Η άλλη σκέψη αφορά την ένταξη όλων των Οργανισμών Λιμένων σε μία μεγάλη ρυθμιστική αρχή, στα πρότυπα των άλλων ευρωπαϊκών κρατών.

ΔΙΕΘΝΗΣ ΑΕΡΟΛΙΜΕΝΑΣ ΑΘΗΝΩΝ
Χρονική επέκταση της σύμβασης με Hochtief

Στη χρονική επέκταση της σύμβασης παραχώρησης του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών «Ελευθέριος Βενιζέλος» με τη γερμανική Hochtief θα προχωρήσει η κυβέρνηση. Οπως ανακοίνωσαν χθες οι υπουργοί Οικονομικών και Υποδομών, κ. Γιώργος Παπακωνσταντίνου και Δημήτρης Ρέππας, θα υπάρξει περαιτέρω μετοχοποίηση της εταιρείας μέσω εισφοράς της συμμετοχής του Δημοσίου σε εταιρεία συμμετοχών ή/και μέσω του Χ.Α. Υπενθυμίζεται πως σήμερα το Δημόσιο ελέγχει το 55% του Δ.Α.Α.

Ταυτόχρονα ήδη ετοιμάζεται νομοσχέδιο, βάσει του οποίου θα εφαρμοστούν συμβάσεις παραχώρησης στα 33 περιφερειακά αεροδρόμια, τα οποία θα μετατραπούν σε ανώνυμες εταιρείες. Οι συμβάσεις διαχείρισης των αερολιμένων με τους στρατηγικούς επενδυτές θα υπογραφούν είτε για μεμονωμένα αεροδρόμια ή για ομάδες αεροδρομίων που θα προκύψουν από μελέτη βάσει γεωγραφικών ή άλλων κριτηρίων. Σύμφωνα με τον κ. Ρέππα, θα ιδρυθεί εταιρεία ή εταιρείες, στις οποίες το Δημόσιο θα εισφέρει τα αντίστοιχα δικαιώματα διαχείρισης και θα εισαχθούν στο Χ.Α.

ΘΑ ΕΙΣΑΧΘΕΙ ΣΤΟ ΧΑ
Εταιρεία-ομπρέλα για όλα τα περιουσιακά στοιχεία

Μια τεράστια εταιρεία «ομπρέλα», στην οποία θα μπουν όλα τα περιουσιακά στοιχεία του Δημοσίου, θα δημιουργήσει το οικονομικό επιτελείο. Σε αυτήν θα μπουν ακόμη και οι συμμετοχές του στις εταιρείες που είναι ήδη εισηγμένες στο ελληνικό Χρηματιστήριο. Στόχος για τη νέα αυτή εταιρεία συμμετοχών είναι η εισαγωγή της στο ΧΑ. Με τη νέα εταιρεία επιτυγχάνονται:

  • Aμεσα έσοδα για το Δημόσιο.
  • Συνέχιση του ελέγχου της ομάδας των εταιρειών ή παραχωρήσεων, τις οποίες έχει εισφέρει.
  • Επιτρέπει τη διατήρηση του ελέγχου σε εταιρείες στρατηγικής σημασίας.
  • Δίνεται η δυνατότητα εισφοράς μη εισηγμένων επιχειρήσεων, οι οποίες δεν είναι δυνατόν να εισαχθούν άμεσα στο Χ.Α.
  • Αποτελεσματική εφαρμογή σε ομοιογενή χαρτοφυλάκια.
  • Εφαρμογή σε χαρτοφυλάκια συμβάσεων παραχώρησης με συμμετοχή παθητικών επενδυτών.

ΣΤΟ ΔΗΜΟΣΙΟ ΤΟ 51% ΤΗΣ ΔΕΗ
Στρατηγικός επενδυτής για ΔΕΠΑ και ΔΕΣΦΑ

Μένει υπό το Δημόσιο το 51% της ΔΕΗ, αλλά προς εύρεση στρατηγικού επενδυτή κινείται η κυβέρνηση για τη Δημόσια Επιχείρηση Παροχής Αερίου (ΔΕΠΑ) και τον Διαχειριστή Ελληνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου (ΔΕΣΦΑ).

Αυτά προκύπτουν από τις δηλώσεις της αρμόδιας για τις ενεργειακές ΔΕΚΟ υπουργού Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής, Τ. Μπιρμπίλη, η οποία ξεκαθάρισε πως «ο τομέας της ενέργειας είναι νευραλγικός και το Δημόσιο θα έχει το κλειδί για σημαντικές αποφάσεις».

Ετσι το Δημόσιο διατηρεί το 51% της ΔΕΗ, την πλειοψηφία του Διαχειριστή Ελληνικού Συστήματος Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΔΕΣΜΗΕ), ενώ αυτές οι εταιρείες θα επανεξεταστούν μόλις ολοκληρωθεί το άνοιγμα της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας.

Για τις ΔΕΠΑ και ΔΕΣΦΑ θα γίνει ο διαχωρισμός τους και θα αναζητηθεί εταίρος για το μειοψηφικό πακέτο των εταιρειών. Το Δημόσιο θα διατηρήσει το 51%. Σε ό,τι αφορά τα Ελληνικά Πετρέλαια, δεν αλλάζει τίποτα.

ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Συγχώνευση ΚΕΔ, ΕΤΑ και «Ολυμπιακά Ακίνητα»

Γενικό ξεκαθάρισμα των καταπατημένων εκτάσεων του Δημοσίου θα επιχειρήσει η κυβέρνηση, προκειμένου να προχωρήσει η αξιοποίηση της δημόσιας ακίνητης περιουσίας. Αυτό έγινε χθες γνωστό κατά τη διάρκεια της παρουσίασης του προγράμματος αποκρατικοποιήσεων.

Πιο αναλυτικά, προβλέπεται η συγχώνευση των εταιρειών ΚΕΔ, ΕΤΑ και ΟΛΥΜΠΙΑΚΑ ΑΚΙΝΗΤΑ. Πέρα από τα ακίνητα που διαθέτουν, στην ίδια εταιρεία θα περάσουν και τα ακίνητα που διαχειρίζονται όλα τα υπουργεία.

  • Ειδικός νόμος

Στη συνέχεια θα προχωρήσει η αξιοποίηση, μέσω συμβάσεων παραχώρησης, θα ιδρυθούν Εταιρείες Συμμετοχών και θα επιδιωχθεί η εισαγωγή τους στο Χρηματιστήριο. Απαραίτητη προϋπόθεση η κατάρτιση ειδικού νόμου κατά το πρότυπο των Ολυμπιακών Ακινήτων.

Για τα «Ξενία» είτε θα πωληθούν μεμονωμένα ή θα δημιουργηθεί επενδυτικό σχήμα στο οποίο θα εισφερθούν τα δικαιώματα εκμετάλλευσης όλων των «Ξενία» και θα αξιοποιηθούν με συμβάσεις παραχώρησης ή είσοδο στο Χ.Α.

Δημιουργούνται ειδικοί φορείς αξιοποίησης σημαντικών περιουσιακών στοιχείων του Δημοσίου (Ελληνικό, Τατόι).

Δ. ΡΕΠΠΑΣ
Υλοποίηση μεγάλων έργων με συμβάσεις παραχώρησης

Την υλοποίηση μεγάλων έργων όπως η περιμετρική γραμμή τέσσερα του μετρό και οι νέοι αυτοκινητόδρομοι Αττικής και Κρήτης μέσω συμβάσεων παραχώρησης προωθεί η κυβέρνηση. Το γνωστοποίησε χθες ο υπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων κ. Δημήτρης Ρέππας, κατά την παρουσίαση του προγράμματος αποκρατικοποιήσεων.

Αναφέρθηκε ακόμη στην πώληση του 10% της ΕΥΔΑΠ, του 23% της ΕΥΑΘ και στη δημιουργία της εταιρείας «Ελληνικά Υδατα» στην οποία θα συμπεριληφθούν και οι επαρχιακές εταιρείες. Το Δημόσιο θα διατηρήσει το 51% των εταιρειών. Πιο αναλυτικά, όπως σημείωσε ο κ. Ρέππας, «οι συμβάσεις παραχώρησης είναι ένα δοκιμασμένο μοντέλο το οποίο έχει αποδώσει σημαντικά και επιτρέπει στο Δημόσιο να διατηρεί την κυριότητα των περιουσιακών του στοιχείων».

Ετσι η κυβέρνηση, όπως είπε ο αρμόδιος υπουργός, θα προχωρήσει μέσα στο πρώτο εξάμηνο του 2011 στην προκήρυξη διαγωνισμών για την κατασκευή της νέας γραμμής του μετρό αλλά και των οδικών αξόνων σε Αττική και Κρήτη με τη μέθοδο των συμβάσεων παραχώρησης. Θα πρέπει να σημειωθεί ότι θα πρόκειται για το πρώτο τμήμα του μετρό που θα κατασκευαστεί με αυτό το μοντέλο.

Παράλληλα, όπως είπε ο κ. Ρέππας, σε ιδιώτες μέσω συμβάσεων παραχώρησης πρόκειται να δοθούν τα τμήματα της Εγνατίας Οδού με το μεγαλύτερο κυκλοφοριακό φόρτο.

  • Ξενοδοχεία

Μάλιστα, οι ιδιώτες που θα αναλάβουν τις σχετικές συμβάσεις θα έχουν την υποχρέωση, εκτός από τη λειτουργία του αυτοκινητόδρομου, να αναπτύξουν κατά μήκος της μια σειρά από υποδομές, όπως ξενοδοχειακά συγκροτήματα. Εξάλλου, τον Οκτώβριο θα δημοπρατηθεί το αεροδρόμιο στο Καστέλλι Ηρακλείου. Ο υπουργός Υποδομών αναφέρθηκε στην εφαρμογή μηχανισμού παρακολούθησης της καλής εκτέλεσης των συμβάσεων που βρίσκονται σε λειτουργία (Αττική Οδός, Ρίο - Αντίρριο, Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών).

  • Κώστας Τσαχάκης - Σταύρος Μαλαγκονιάρης - Μαρία Λιλιοπούλου - Χρήστος Κολώνας, ΕΘΝΟΣ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου